OP MAAT
CHIPTUNING

Wat is chip tuning?

Chiptuning is het afstellen van een motor voor betere prestaties. Tegenwoordig zit er in elke auto een computer. Deze computer bestuurt de motor en wordt motormanagement of ECU (Electronic Control Unit) genoemd.

Het motormanagement is het brein van de motor en regelt de werking van de motor op basis van verschillende waarden, waaronder turbodruk, gasklepstand en inspuithoeveelheid.

Door de software aan te passen, stellen we de motor anders af. Indien mogelijk, verwijderen we altijd de snelheidsbegrenzer van uw voertuig.

Hercalibratie
van de motor

De voertuigfabrikant heeft de motoren op een standaardwaarde ingesteld. Wij bepalen nieuwe instellingen op basis van de technische gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijving). We willen het maximale eruit halen op een veilige manier. Bij het tunen van een motor is een betere rijeigenschappen voor ons even belangrijk als een toename van het vermogen en het koppel.

Waarom stemmen de
fabrikanten niet af?

De fabrikanten bieden motoren in diverse uitvoeringen aan. De motoren zijn zo gepositioneerd dat ze in het productgamma passen. Uit kostenoverwegingen wordt een motorblok daarom in verschillende vermogensvarianten geleverd. Dit creëert speelruimte, en daar maken we gebruik van.

Tuning is een beroep

Alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met geavanceerde brandstofinjectietechnologie. De laatste jaren wordt bij dieselmotoren steeds meer gebruik gemaakt van common rail-technologie met piëzo-injectoren, terwijl benzinemotoren steeds vaker worden uitgerust met directe inspuiting.
Tuning vergt veel kennis en ervaring. Zoals u hier over ons kunt lezen, hebben wij een team dat al jaren in het vak zit. Daarom weten we wat we op een veilige manier uit uw auto moeten halen.

Een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel
.

Bij het chiptunen past ons team diverse parameters in het motormanagement aan. Als je iets meer lucht toevoegt en meer brandstof inspuit, zal je motor meer vermogen leveren. Het is belangrijk om het lucht/brandstof mengsel op een optimale verhouding te houden. Daar besteden we veel aandacht aan.

Een optimaal brandstofmengsel bevordert de levensduur en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk mengsel leidt tot een hoger verbruik en meer vervuiling. Een arm mengsel leidt tot een hogere motortemperatuur en tot het niet goed kunnen starten van de motor.

Een neveneffect van onze chiptuning is dat uw auto zuiniger rijdt omdat de motor minder toeren hoeft te maken en er geen brandstof verloren gaat. De brandstofbesparing is een bijproduct en helaas niet altijd gegarandeerd. Uw rijstijl speelt hierbij ook een grote rol. Je hebt ook meer koppel beschikbaar, zodat je eerder in een hogere versnelling kunt rijden.

.

Afstelling volgens de hoogste TÜV-vereisten

Op verzoek leveren wij alle tunings met TÜV-certificaat, die een individuele acceptatie vereisen die apart wordt berekend. De CO2- en verbruiksmetingen in een ECE-cyclus blijven bij ons minimaal gelijk.
Met de door ons ontwikkelde chiptunings houden we de emissiewaarden onder controle.

We stellen de motor zo af dat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik minimaal gelijk blijven. Op onze testbank simuleren wij een ECE-cyclus met een uitlaatgasanalyse. Een uitlaatgasanalyse is belangrijk om auto’s in een gunstige belastingklasse te laten blijven voldoen aan de overheidsnormen. Tuning van Tuningbase zorgt voor nog meer rijplezier!

CHIPTUNING METHODEN

Omdat niet elk motormanagementsysteem programmeerbaar is, hebben wij twee tuningopties ontwikkeld om alle motoren beter af te stellen. Op deze manier kunnen we het beste uit uw auto halen. Beide methoden garanderen een hoge kwaliteit van afstemming.

1

Programmering van het originele motormanagement
(software chiptuning)

Bij chiptuning past ons team diverse parameters in het motormanagement aan. Als je iets meer lucht toevoegt en meer brandstof inspuit, zal je motor meer vermogen leveren. De software van het originele motormanagementsysteem wordt gelezen via de diagnoseapparatuur of rechtstreeks op de ECU (debug-modus). Dan herschrijven we de software en zetten het terug. Het voordeel van deze methode is dat wij alle waarden kunnen beïnvloeden. Zelfs waarden die niet essentieel zijn voor de chip tuning. Het is belangrijk dat het lucht/brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Wij besteden hier veel aandacht aan.
Een optimaal brandstofmengsel bevordert de duurzaamheid en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk mengsel leidt tot een hoger brandstofverbruik en meer vervuiling. Een arm mengsel leidt tot een hogere motortemperatuur en tot het niet goed kunnen starten van de motor.

2

Programmering van een vrij programmeerbare
besturingseenheid

Bij het programmeren van een vrij programmeerbare ECU, vervangen wij het originele motormanagementsysteem door een vrij programmeerbare ECU. Op die manier passen wij de prestaties van uw voertuig aan uw eigen wensen aan. Deze methode van chiptuning biedt veel meer mogelijkheden bij het installeren van een andere turbo of grotere injectoren. Wij gebruiken motormanagementsystemen van AEM, Vipec, Autronic, Hondata, en Haltech. De Mitsubishi EVO IX, Nissan 350Z en Hyundai Genesis zijn voorbeelden van auto’s die op deze manier kunnen worden afgesteld. Wij gebruiken een vrij programmeerbare ECU voor race- en rallydoeleinden, maar er zijn sommige voertuigen waarvoor dit de enige tuningoptie is.Tuningdetectie

. De fabrikant heeft tuning-detectie toegevoegd aan de ECU van sommige nieuwe modellen. Indien een getunede auto bijvoorbeeld tijdens onderhoud aan een diagnoseapparaat wordt gekoppeld, kan de fabriek op de hoogte worden gebracht van de chiptuning en vervalt de garantie.

DE TUNINGBASE METHODE

De ontwikkeling van een chiptuning voor een nieuw motortype kan weken duren. Het herkalibreren van uw voertuig zal minstens 2 uur duren. Wij willen u precies uitleggen wat wij doen om u tevreden te houden op de weg. U kunt hier ook meer over ons lezen. Wat onze missie is en wat er zo uniek is aan Tuningbase.

Fase 1
Ontwikkeling:

Wanneer een nieuwe motor of een nieuw model wordt gelanceerd, voeren wij eerst technische studies uit over de motor en de aandrijflijn. Het is belangrijk dat wij de eigenschappen van de turbo en het injectiesysteem kennen. Vervolgens lezen wij een motor van het betrokken type en zien hoe de veiligheid kan worden omzeild. Wij onderzoeken en analyseren de originele software volledig. Daarbij analyseren wij de kerngebieden die voor ons van belang zijn. Op die manier weten we waar de injectiecontrole, toerentalbegrenzing, turbodruk en koppelbegrenzing zijn ingesteld. In sommige gevallen is het tunen van bepaalde (atmosferische) motoren niet de moeite waard. We zijn hier altijd heel eerlijk over, omdat we een goed resultaat willen garanderen.

testen

Zodra wij een auto met een nieuwe motor beschikbaar hebben, testen wij het voertuig in zijn oorspronkelijke staat met diagnose-apparatuur en een prestatiemeting op de testbank. Vervolgens vergelijken we de door de ECU gevraagde waarden met de gespecificeerde waarden.

Optimaliseren

Na de test gaat ons team aan de slag en wordt de motor opnieuw gekalibreerd. Met diagnose-apparatuur kalibreren wij onze instellingen om een optimale lucht/brandstofverhouding te garanderen. Voor benzinemotoren hebben we het ook over de “lambda”-waarden. De ontwikkelde afstelling is afgestemd op dagelijks gebruik en wij houden altijd een veiligheidsmarge aan. De motor is niet belast met maximale belasting. Het hele ontwikkelingsproces kan weken duren.

Onderzoek & Ontwikkeling

Naast de ontwikkeling van chiptuning doen we nog meer. Samen met Injen ontwikkelen we nieuwe inlaatsystemen en produceren we aangepaste intercoolers en superchargers voor verschillende voertuigen.

Fase 2

STEMMEN OP DE TESTBANK

Onze ingenieurs ontwikkelen de tuningsoftware voor uw auto op een Superflow (Tuningbase Gent) en Dynocom (Tuningbase Houten) vierwielige dyno. Alle vier de wielen draaien voor een correcte meting. De koeling van de motor is variabel om een realistische meting te garanderen. Met diagnose-apparatuur kalibreren wij de gewenste en de geleverde waarden van de turbo en het injectiesysteem. Terwijl de ingenieurs de software tweaken, houden wij de dyno nauwlettend in de gaten voor brandstofinjectie, brandstofmengsel, turbodruk, en inlaat- en uitlaattemperaturen.
Na het maken van een afspraak, maken we afspraken zodat u niet onnodig hoeft te wachten. Als uw auto binnen is, stellen we eerst een diagnose van het probleem. Bij oudere auto’s controleren we de staat van de motor en zoeken we altijd naar foutcodes. Indien nodig, maken we een proefrit, waarbij we de draaiende motor onderzoeken. Daarna lezen we de software van de ECU van uw auto en passen die aan. We doen dit met behulp van door ons ontwikkelde programmering.

. Optioneel controleren we de prestaties op de dyno. We maken altijd een testrit met de auto om te zien of de lucht/brandstofverhouding juist is ingesteld. Het afstellen van uw voertuig duurt minimaal 2 uur (gemiddeld 2-3 uur). Individuele aanpassingen, b.v. voor racedoeleinden, zijn natuurlijk mogelijk en het is ook mogelijk om het beste uit een motor te halen. Wij geven echter geen garanties en er gelden andere prijzen.

PASSIE VOOR TUNING

Passie voor het vak en een professionele aanpak zorgen ervoor dat wij solide en duurzame auto tuning leveren. Om onze kwaliteit te benadrukken, geven wij garantie op onze software en bieden wij een extra softwaregarantie.

. Na de tuning, hoef je niet met je auto te rijden. Dit is een mythe die sommige tuners je vertellen om een eventuele teleurstelling uit te stellen. Daar houden we niet van. Ons doel is 100% tevredenheid. Natuurlijk is het nog steeds raadzaam de motor goed te laten opwarmen en af te koelen na een snelle run. Dit verandert niet na tuning.

. Als u niet tevreden bent met de chiptuning, kunt u altijd contact opnemen met de klantenservice van Tuningbase. We kunnen dan een afspraak maken om de afstelling verder aan te passen aan uw specifieke behoeften. Dus vraag vandaag nog een offerte aan en kijk wat uw auto beter kan maken!

Heeft u vragen of wilt u een spannend project met ons starten?